Johannes Klassen, M.A.

 

Researcher

Klassen
Room:
2312
 
Telephone:
n.n.
 
Visitor Address
Helmut-Schmidt-Universität
Building H1
Holstenhofweg 85
22043 Hamburg
Postal Address
Helmut-Schmidt-Universität
Postfach 70 08 22
22008 Hamburg

Johannes Klassen is a researcher at the Chair of Vocational and Industrial Education. He studied Social Sciences, Law and Economics (B.A.) at the University of Erfurt and Political Theory (M.A.) at the Goethe University Frankfurt and the Technical University of Darmstadt. During his studies, he spent an exchange semester at the Université de Paris-Sorbonne (IV) and worked as an intern at the Peace Research Institute Frankfurt and at the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. He received a PhD scholarship from the Cluster of Excellence “The Formation of Normative Orders” and defended his PhD summa cum laude at the Technical University of Darmstadt in February 2023.

His research focuses on the role of international organizations in vocational education and training, the politics of evaluation in international development, and the global governance of education and development.

Office hours

After appointment via email.

Publications

Edited Books and Special Issues

Eckelt, M., Ketschau, T. J., Klassen, J., Schauer, J., Schmees, J. K. & Steib, C. (Hrsg.). (2022). Berufsbildungspolitik: Strukturen – Krise – Perspektiven. wbv Media. Open Access.

Büchter, K., Klassen J. (Hrsg.) (2024). Internationale Berufsbildungsforschung. Theoretische und empirische Reflexionen. Bildung und Erziehung, 77 (3), https://www.vandenhoeck-ruprecht-verlage.com/detail/index/sArticle/59352

Articles

Klassen, J. (2024). ‘International organisations in vocational education and training: a literature review.’ Journal of Vocational Education & Training, 1-27. https://doi.org/10.1080/13636820.2024.2320895

Klassen, J. , Schmees, J. K. (2024). ‘Internationale Berufsbildungsgovernance: Konzept und Typologie.’ Bildung und Erziehung, 77 (3), 296-319. https://www.vr-elibrary.de/doi/abs/10.7788/buer.2024.77.3.296

Book Chapters

Klassen, J., Schmees, J. K. & Steib, C. (2022). Berufsbildungspolitik als Forschungsfeld: Gegenstände und Zugänge. In: Eckelt, M., Ketschau, T. J., Klassen, J., Schauer, J., Schmees, J. K. & Steib, C. (Hrsg.). Berufsbildungspolitik: Strukturen – Krise – Perspektiven, Bielefeld: wbv Publikation, 251-259.

Klassen, J. & Schmees, J. K. (2022). Wandel in der Krise? Eine Analyse der Plenardebatten zum dualen System der Berufsausbildung in der COVID-19-Pandemie. In: Eckelt, M., Ketschau, T. J., Klassen, J., Schauer, J., Schmees, J. K. & Steib, C. (Hrsg.). Berufsbildungspolitik: Strukturen – Krise – Perspektiven, Bielefeld: wbv Publikation, 157-177.

Eckelt, M., Ketschau, T. J., Klassen, J., Schauer, J., Schmees, J. K. & Steib, C. (2022). Einleitung. In: Eckelt, M., Ketschau, T. J., Klassen, J., Schauer, J., Schmees, J. K. & Steib, C. (Hrsg.). Berufsbildungspolitik: Strukturen – Krise – Perspektiven, Bielefeld: wbv Publikation, 11-18.

Daase, C., Gertheiss, S., Junk, J. & Klassen, J. (2016). Herausforderungen des Wissenstransfers. In: Biene, J., Daase, J., Junk, J., Müller, H. (Hrsg.): Salafismus und Dschihadismus in Deutschland. Ursachen, Dynamiken, Handlungsempfehlungen, Frankfurt am Main: Campus, 271-295.

HSU

Letzte Änderung: 27. March 2025